top of page
5.png

רקע

הגיל הרך והצעיר הוא הגיל שבו ילדים מגבשים ידע ועמדות בהתאם לנורמות החברתיות המובאות בפניהם. זה צוהר הזמן שבו ניתן להנחיל חינוך לערכים חיובים. השעות בהן שוהים  הילדים במסגרות החינוך הבלתי פורמלי מייצרות הזדמנויות רבות ערך להנחלת ערכים של חיים משותפים, סקרנות, הכרת האחר ולכידות חברתית

מטרות

בישראל, ילדים בין הגילאים 4 עד 9 מבלים 800 שעות בכל שנה במערכת החינוך הבלתי פורמלי שממשיכה  את החינוך הפורמלי (צהרונים, קייטנות ובית הספר של החופש הגדול). תפקידה העיקרי של מערכת החינוך הבלתי פורמלי היא הענקת פתרון להורים שיאפשר להם להשלים יום עבודה מלא.

מטרתנו היא לנצל את 800 השעות שבהן שוהים הילדים במסגרות של החינוך חינוך הבלתי פורמלי על מנת להקנות להם ערכים ומיומנויות של חיים משותפים בחברה הישראלית ועל מנת לטפח מיומנוית הדרושות להם להמשך מסלול חייהם.

מטרותינו הן:​

1. לייצר תשתית לחינוך לערכים משותפים במסגרות החינוך הבלתי פורמלי.

2. לייצר שותפויות עם גופים ציבוריים ופרטיים המפעילים מסגרות חינוך בלתי פורמליות במטה לטייב מסגרות אלה.

3. לצייד את הצוותים החינוכיים בצהרונים בכלים המאפשרים להם חינוך לחיים משותפים והקניית מיומנויות.

4.להעשיר את עולם הידע של הילדים המשתתפים במערכות החינוך הבלתי פורמליות ולפתח אצלם מודעות לגווני החברה הישראלית ולחיים המשותפים תוך טיפוח גישה ביקורתית, אקטיביזם חברתי, סולדריות ואמפתיה​

אופן הפעולה

למה הגיל הצעיר?

לחינוך בגיל צעיר יש הכוח לבסס את התשתית הנחוצה להנעת תהליכי שינוי חברתיים של שיקום ושיפור, ולכן אנו מתמקדות בו. השקעה בחינוך לערכים של חיים משותפים חשובה במיוחד לגילאי הגן וראשית בית הספר היסודי, מאחר שבגילאים אלה ילדים וילדות מגבשים תפיסות עולם ועמדות ערכיות חברתיות. 

ללא תכנית חינוכית מוקדמת לחיים משותפים, ילדים גדלים ללא הבנה של תופעות ותהליכים חברתיים, תרבותיים ופוליטיים, וללא תשתית לעמדה מעורבת, משפיעה ואקטיביסטית.

ההשקעה במיומנויות של ילדים בגיל הצעיר היא גם הנכונה והאפקטיבית ביותר מבחינה כלכלית, שכן התשואה על ההשקעה היא הגבוהה ביותר וחוסכת השקעות בגיל מבוגר יותר.

למה מערכת החינוך הבלתי פורמלי?

ילדים בין גיל 4 עד 9 מבלים 800 שעות בכל שנה במערכות החינוך הבלתי פורמלי שמשלימות את החינוך הפורמלי (צהרונים, קייטנות ובית הספר של החופש הגדול). למרות ריבוי השעות שבהן שוהים הילדים במסגרות החינוך הבלתי פורמלי, מעט מידי תשומת לב ומשאבים מושקעים בניצול שעות אלה לחינוך לערכים ולפיתוח מיומנויות. בשעה שמערכת החינוך הפורמלי עמוסה במטלות של הקניית תכנים לימודיים לילדים, ניתן לנצל את שהותם הארוכה של הילדים במערכת החינוך הבלתי פורמלי על מנת להקנות לילדים חינוך ערכי לחיים משותפים, סולידריות חברתית, ראייה ביקורתית ואקטיביזם. השקעה בתשתית החינוך הבלתי פורמלי תאפשר לילדים ליהנות ממסגרת מהנה ומסקרנת, תקנה להורים ביטחון שילדיהם נמצאים בסביבה מעשירה, מצמיחה ומפתחת, ותאפשר למערכת החינוך המקומית להציע פתרון איכותי ומעשיר.

 

דרכי פעולה

באמצעות שיתופי פעולה עם רשויות מקומיות, חברות עירוניות ומפעילי צהרונים, אנו פורסים רשת שתאפשר הכשרה של צוותים חינוכיים במסגרות החינוך הבלתי פורמלי והפעלת מסגרות חינוך בלתי פורמלי באמצעות צוותים שעברו הכשרה חינוכית מתאימה.

תכנית ההכשרה מתבססת על מחקרים ותוכניות הכשרה מוכחות במדינות רבות ותכלול נדבכים אחדים שבניהם קיימים קשרי גומלין:

  •  מפגשי למידה קבוצתיים - מפגשים אלו יעסקו, בין היתר, בהעלאת המודעות של הצוות החינוכי, חיזוק הזהות המקצועית-חינוכית, העשרת הידע לגבי חינוך לחיים משותפים והענקת כלים פדגוגיים ליישום ידע זה במסגרת החינוכית.

  • מתן הדרכה וליווי בשלבי היישום, בקבוצות קטנות ו/או באופן פרטני בהתאם לצורך.

  • יצירת קהילות למידה ותמיכה, שיתרמו להעצמת הצוותים החינוכיים והבנתם כי מופקדת בידיהם משימה חינוכית מהמדרגה הראשונה.

  • הנגשה של  חומרים פדגוגיים עשירים. הצוות הפדגוגי של המיזם יכין תכנית וחומרים פדגוגיים עשירים, אשר יותאמו באופן גמיש לצרכים הספציפיים של צוותי החינוך בצהרונים.

כל הזכויות באתר זה הן בבעלות הזנק 800 בע"מ (חל"צ)
איורים מאת ים הולצמן | @capital_yh.

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn
  • YouTube
  • TikTok
bottom of page